پرسیدن این سؤال بسیار مهم است: آیا رژیم غذایی کتو برایمان مناسب است؟ روی‌آوردن به آن، ما را دچار مشکلات و عوارض نمی‌کند؟

خطرات و عوارض رژیم کتوژنیک؛ چه کسانی نباید رژیم کتو را دنبال کنند؟

در هر دوره‌ای از زمان، نام یکی از رژیم‌های غذایی بر سر زبان‌ها می‌افتد. این روزها، نوبت رژیم کتو رسیده است. بسیاری از افراد به‌امید ازدست‌دادن اضافه‌وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌سمت رژیم‌های تازه می‌روند. منتها آیا رژیم‌ها همان طور که ادعا می‌کنند در کمترین زمان و با حفظ سلامتی‌مان به ما در ازدست‌دادن چربی‌های اضافه کمک می‌کنند؟ چه خطرات پنهانی در پناه‌بردن به این رژیم‌ها وجود دارد؟ در این مقاله، از رژیم کتو یا کتوژنیک می‌گوییم و اینکه چه‌کسانی باید دور آن را خط بکشند.

کارشناسان و متخصصانی مانند استادان دانشگاه پزشکی مموریال اینگال شیکاگو (University of Chicago Medicine Ingalls Memorial) معتقدند رژیم کتو رژیم بسیار سختی است و پیگیری آن دشواری‌هایی دارد که باید در نظر داشته باشید. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

رژیم غذایی کتو یا کتوژنیک (keto) چیست؟

مواد غذایی موجود در رژیم کتو

در ابتدا، رژیم غذایی کتو برای کنترل تشنج در کودکان مبتلا به صرع استفاده می‌شده است که البته اماواگرهایی در استفاده از آن برای بیماران وجود دارد. حالا تعدادی از تحقیقات و پژوهش‌ها نشان داده‌اند این رژیم غذایی می‌تواند در ظرف مدتی کوتاه، کاهش وزن چشم‌گیری هم به‌ همراه بیاورد. همین دلیل میل‌ و اشتیاق‌های فراوانی است که به‌سمت کتو روانه شده و آن را بر سر زبان‌ها انداخته است.

اما آیا همه می‌توانند به‌سلامت و بی‌مشکل از عهده رعایت رژیمی برآیند که در آن مصرف چربی‌ها بالا می‌رود و میزان کربوهیدرات‌ها به‌ کمترین مقدارِ ممکن می‌رسد؟ پژوهش‌ها درباره میزان اثرگذاری رژیم کتو برای افرادی که دچار چاقی مفرط‌ یا مبتلا به دیابت هستند هم محدود بوده است. همه این‌ها نشان می‌دهد در انتخاب این رژیم باید کمی دست‌به‌عصا باشیم و بی‌احتیاطی نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *