زالو+درمانی

در یک دهه اخیر رجوع به طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی در بین مردم شیوع بیشتری پیدا کرده است. در واقع مردم با بازگشت به شیوه های قدیمی درمان و پیشگیری تلاش دارند از آثار و عوارض منفی داروهای شیمیایی دور بمانند و این مساله پس از انتشار تاثیرات منفی داروهای صنعتی و شیمیایی صورت گرفت.

تا قبل از آن مردم به قرص، شربت و آمپول هایی که در تولید انبوه وارد بازار می شد به چشم ابزاری نگاه می کردند که می توانست در کوتاهترین زمان، درد و یا مشکل جسمی آنها را مرتفع سازد. ولی با گذشت زمان و آشکار شدن عوارض هر یک از داروها و پناه بردن به داروهای جدید برای درمان عوارض قبلی ها، نگاه به درمان های سنتی رونق گرفت. لذا عطاری ها و فروشگاه های عرضه کننده گیاهان دارویی پر از مشتری شد.

در هیمن راستا، زالو درمانی یکی از اشکال سنتی درمان، مورد توجه ویژه مردم و پزشکان قرار گرفته است. در طب قدیم ایران طبیبان معروفی مثل ابن سینا، جورجانی و عقیلی از سه روش خون گیری به نام های فصد، حجامت و زالو انداختن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. تاکنون ۶۰۰ نوع زالو شناسایی و کشف شده است که فقط ۱۵ نوع از آن ها در طب پزشکی کاربرد دارند، زیرا زالو درمانی اثرات درمانی فوق العاده ای دارد و البته سایر زالو هایی که در درمان بکار گرفته نمی شوند چه بسا بیماری زا و خطرناک هستند.

زالو درمانی

زالو درمانی در درمان چه بیماری هایی مفید است؟

با توجه به آثار اثربخش زالو درمانی، بیمارستان ها و مراکز پزشکی مخصوصی برای این کار تاسیس شده است.

1.جراحی های زیبایی

تحقیقات نشان داده است معمولا بعد از جراحی های زیبایی صورت استفاده از زالو درمانی نتیجه جراحی را بهتر می کند. هم اکنون در بعضی از کشورها بعد از جراحی بینی، پیشانی، سینه، گونه و انگشتان دست و پا از زالو درمانی استفاده می شود تا مانع از تشکیل لخته های خون شده و گردش خون بهتر و طبیعی تر در بافت لطیف تازه جراحی شده جریان یابد.

2.رفع ریزش مو

بعضی از پزشکان از زالو درمانی برای رفع ریزش مو استفاده می کنند. چون زالو باعث می شود جریان خون بیشتری در کاسه سر ایجاد شود و موها تغذیه شده و پرپشت شوند.

3.بیماری های قلبی

افراد مبتلا به بیماری های قلبی پس از زالو درمانی گردش خون بهتری دارند در نتیجه از گرفتگی عروق و عوارض ناشی از آن جلوگیری می شود. در واقع زالو یک آنژیوی طبیعی است.

4. سرطان

بررسی بازدارنده های پلاکت های خونی و بزاق دهان زالو نشان داد که هر چند این روش برای بیماران مبتلا به سرطان خون توصیه نمی شود، ولی برای سرطان ریه بسیار مناسب است. حتی آزمایشی بر روی موش ها نشان داد تزریق بزاق زالو مانع از تشکیل تومور می شود.

5.دیابت

افراد مبتلا به دیابت بخصوص با پیشرفت بیماری دچار مشکلات متعدد مثل بیماری رگ های خونی می شوند که مانع از گردش جریان خون در عضوها و بافت های بدن شده گاهی منجر به قطع عضو می شود. اینجاست که زالو به کمک بیماران دیابتی می آید و با ایجاد گردش خون بهتر مانع از بین رفتن بافت می شود.

عوارض زالو درمانی

زالو درمانی یکی از راحت ترین و کم عارضه ترین روش های درمانی به شمار می رود. با این حال ممکن است عوارضی پس از این شیوه درمان نیز بروز یابد.

  1. خونریزی زیاد از محل گزش به‌ویژه در شرایطی که تعداد زالوهای استفاده شده زیاد باشد از شایع‌ترین این عوارض است. به‌عنوان مثال درصورتی که از 20 زالو به‌طور همزمان استفاده شود مقدار خونی که از بدن بیمار خارج می‌شود ممکن است کم خونی ایجاد کند. بنابراین برای جلوگیری از کم خون شدن به دلیل حساس بودن بدن شما بهتر است که از زالو درمانی استفاده نکنید و روش هایی جایگزین را برای درمان استفاده نمایید. افرادی که بیماری خون مبتلا هستند همانند افراد مبتلا به هموفیلی این موضوع اهمیت دارد که پیش از هر نوع درمانی مشکل خود را به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. اگر زالوها در محیط آلوده رشد یافته باشند، ممکن است سبب انتقال بیماری باکتریایی شوند. به همین دلیل باید از آلوده نبودن زالوها کاملا مطمئن شد.
  3.  یکی از دیگر عوارض زالو درمانی استفاده از این درمان نزد افرادی غیر متخصص می باشد. در حقیقت همیشه افرادی وجود دارند که تنها برای استفاده از سود و مزایای این نوع درمان های به ظاهر ساده بدون هیچ اطلاعی دست به کار می شوند. آنها از بین دو گروه زالوها از نوع غیر درمانی آن استفاده می کنند. زالوها می توانند به دو صورت وجود داشته باشند  زالوهایی که درمان می کنند اما زالوهایی که سم وارد بدن می کنند. افراد غیر متخصصا توانایی تشخیص این نوع از زالوها را ندارند و به همین دلیل حتی می توانند مرگ را نیز به دنبال داشته باشند. سعی کنید تا از مراکز مطمئن و در نظر افراد خبره این کار را انجام دهید تا به جای سلامتی به بیماری مبتلا نشوید.

چه افرادی نباید زالو درمانی کنند؟

1.بیماران گوارشی

افراد مبتلا به این بیماری کم کردن خون بدن برایشان مضر و دارای عوارض است؛ افرادی که به نفخ معده، یبوست و امثال آن دچار هستند درمان‌های حجامت و زالو درمانی برای آنها ممنوع است و ضعف معده آنها را تشدید می‌کند.

2.سرد مراج ها

افراد سرد مزاج هستند کسانی که بدنشان در مقابل هوا،‌ آب و خوراکی سرد مقاومت ندارد. لذا زالو درمانی برای این گروه ممنوع است.

3.افراد کم سن و سال

افراد زیر 18 سال هم نباید از این شیوه استفاده کنند.

4.زنان باردار

نکات ضروری در زمان استفاده از شیوه زالو درمانی

1.حساسیت به زالو از موارد بسیار نادر ولی محتمل است.

2.در دوران قاعدگی نیز از این شیوه درمانی استفاده نشود.

3. افراد مبتلا به مشکل خود ایمنی نباید از زالو درمانی استفاده کنند.

4.اگر فردی مبتلا به بیماری باشد که به واسطه آن با مشکل انعقاد خون روبه‌رو است باید این مسئله را با درمانگر خود حتما مطرح کند.

بیشتر بخوانید:

رکود زالو درمانی به دلیل اقدامات انگلیسی ها/کشورهای خارجی در کنار اتاق عمل اتاق لیچ تراپی یا زالو درمانی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *