گیاهان دارویی مناسب برای درمان کرونا

بیماری کووید-۱۹ که در سال ۲۰۱۹ در جهان گسترش پیدا کرد در اثر ابتلا به عفونت نوع جدید از ویروس‌های خانواده کرونا ایجاد می‌شود. این بیماری عمدتا دستگاه تنفسی فرد را درگیر می‌کند که باعث بروز علائمی مانند لرز، تب، سرفه، تنگی نفس، التهاب ریه می‌شود. همچنین مشکلات گوارشی مانند دل‌درد، تهوع، اسهال، بی‌اشتهایی و در موارد اختلال در عملکرد کلیه‌ها، عوارض پوستی و عصبی نیز از جمله علائم دیگری است که در پی ابتلا به این ویروس ایجاد می‌شود.

تولید گونه‌های فعال اکسیژن و نیتروژن مانند سوپراکسید، نیتریک اکسید و نیتروژن پراکسید بوسیله فاگوسیت‌ها یکی از مکانیسم‌های اصلی دفاعی سیستم ایمنی بدن علیه عفونت‌های ویروسی می‌باشد. این درحالی است که تولید بیش‌از حد رادیکال‌های آزاد خود عاملی است در جهت نفوذپذیری بیشتر سلول‌های اپی‌تلیال نسبت به ویروس، که در مورد بیماری کرونا باعث تخریب بافت ریه می‌شود. از اینرو سیستم ایمنی بدن در یک تلاش دائمی همواره سعی می‌کند تا بین میزان رادیکال‌های آزاد تولید شده و آنتی‌اکسیدانت‌ها در بدن تعادل برقرار کند.

بر اساس آمارهای کلینیکی متاسفانه حدود ۳% افراد مبتلا به کرونا ویروس جدید فوت می‌کنند، که اکثرا به علت آسیب وارده در اثر افزایش کنترل نشده التهاب و فرآیندهای ایمنی می‌باشند. از اینرو انتظار می‌رود استفاده از ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانت مانند فلاوینوئیدها و تانن‌ها که در بسیاری از گیاهان دارویی یافت می‌شوند بتوانند به تعادل عملکرد سیستم ایمنی کمک کنند و به این طریق از شدت عوارض کرونا بکاهند. البته لازم به تاکید است که بدلیل فقدان مطالعات آزمایشگاهی جامع در مورد تاثیر گیاهان دارویی، هیچ یک از درمان‌های سنتی یا گیاهان دارویی نمی‌توانند جانشین قطعی برای دارو یا واکسن باشند بلکه صرفا به عنوان مکمل یا تقویتی توصیه می‌شوند. استفاده از روش‌های طب سنتی در کمک به بیماران کرونایی از نظر سازمان جهانی بهداشت بلامانع است. همچنین چین نیز که خود منشا ظهور ویروس کرونا جدید بوده نیز استفاده از طب سنتی چینی در کنار درمان‌های مدرن را توصیه کرده است.

در منابع طب سنتی ایرانی که یکی از باسابقه‌ترین سیستم‌های درمان سنتی در جهان است هم در مورد مشکلات تنفسی توصیه‌های مختلفی وجود دارد. همانطور که در طب سنتی چینی مفهوم انرژی “چی” در مورد برقراری تعادل و حفظ سلامت یا ایجاد بیماری‌ها مطرح است، در طب سنتی ایرانی نیز مفهوم “طبع یا طبیعت” وجود دارد. از این دیدگاه استفاده از گیاهان دارویی ضمن کمک به عملکرد سیستم ایمنی به برقراری تعادل در بدن و مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کنند.

بر اساس منابع طب سنتی گیاهان دارویی زیر می‌توانند به برقراری تعادل در عملکرد سیستم ایمنی کمک کنند:

مورد یا سرده، بالنگ، اسطخودوس، زرشک، سیب، جدوار، دارچین، سیسنبر، برگ بو، هل، میخک هندی، پرتقال، لیمو شیرین، نارنج، آمله، وارنگ بو، زعفران، به، گشنیز، گل گاوزبان، موز، نعناع، گل محمدی، هلیله سیاه، انجیر، زنجبیل، مصطکی، نیلوفر آبی سفید، اکیر ترکی

بر اساس منابع طب سنتی گیاهان دارویی زیر می‌توانند در تسکین تب و مشکلات تنفسی کمک کنند:

مورد یا سرده، بالنگ، اسطخودوس، انیسون، بسفایج، آویشن، سیب، جدوار، وارنگ بو، لیمو شیرین، به، گل گاوزبان، انجیر، مصطکی، گل محمدی، نیلوفر آبی سفید، انبه، بنفشه معطر، ترنجبین، ختمی، شیرین بیان، جو، آداس، عناب، پسته، کتیرا، چوب چینی، بید و نارنج

بر اساس منابع طب سنتی گیاهان دارویی زیر می‌توانند به سم‌زدایی از بدن کمک کنند:بر اساس منابع طب سنتی گیاهان دارویی زیر می‌توانند به سم‌زدایی از بدن کمک کنند:

مورد یا سرده، بالنگ، اسطخودوس، زرشک، انیسون، بابونه، سیب، جدوار، آنغوزه، دارچین، دوروناج، سیسنبر، شلغم، آویشن، صندل، برگ بو، هل، زعفران، پرتقال، لیمو شیرین و نارنج

گیاهان دارویی مناسب برای کرونا ویروس جدید:

بطور خلاصه بر اساس آنچه که از منابع طب سنتی ایران قابل استنباط است گیاهان دارویی زیر می‌توانند در کاهش عوارض کرونا ویروس جدید مفید باشند:

مورد یا سرده، بالنگ، اسطخودوس، انیسون، سیب، جدوار، لیمو شیرین و نارنج

برای دریافت مشاوره و دریافت نسخه های گیاهی موثر برای درمان کرونا میتوانید با کلینیک ایشان در ونک با شماره ۸۸۶۵۵۱۳۸ یا در زعفرانیه با شماره ۲۸۴۲۷۹۳۰ تماس بگیرید.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *