دانستنی‌های پزشکی

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب یکی از پر‌کاربردترین روش‌های آزمایشگاهی در پزشکی مدرن است. نوار قلب یک روش ساده و بدون درد برای اندازه‌گیری جریان‌های الکتریکی قلب به کار می‌‌رود. چندین دهه است که از تست نوار قلب برای تشخیص و آسیب شناسی بسیاری از بیماری‌های قلبی، از سکته قلبی گرفته تا گرفتگی عروق و تپش قلب، استفاده می‌شود.

نام دیگر نوار قلبی، الکتروکاردیوگرام یا ECG یا EKG است که گاهی نیز به نام الکتوکاردیوگرام ۱۲-لید نیز شناخته می‌شود. علت این نام گذاری این است که عملکرد قلب به طور همزمان از طریق ۱۲ نقطه مختلف از بدن بررسی می‌شود.

ممکن است نوار قلبی به عنوان بخشی از چکاپ‌های دوره‌ای بیمار انجام شود. انجام این تست می‌تواند به تشخیص بیماری‌های قلبی کمک کند که در مراحل اولیه هستند و هنوز هیچ علائمی ‌ندارند. به طور مثال در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به بیماری قلبی مبتلاست (خصوصا در سنین پایین)، پزشک شما احتمال می‌دهد که ممکن است شما نیز به بیماری قلبی مبتلا باشید و انجام تست نوار قلب را برای اطمینان تجویز می‌کند.

گاهی نیز پزشک شما برای بررسی نحوه تاثیر یک داروی خاص یا یک وسیله درمانی خاص بر روی قلب، انجام تست نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) را تجویز می‌کند. انجام تست نوار قلب قبل از انجام جراحی‌های باز نیز ضروری است.  همچنین در صورتی که بیماری قلبی دارید، پزشک برای انتخاب بهترین روش درمان ممکن است به نتایج نوار قلبی نیاز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *