عسل

بهترین رنگ عسل، چه رنگی است؟

عسل
عسل

شهد گل ها معمولا بیشتر از قند تشکیل شده که زنبورها از این قند ها به همراه برخی مواد جزئی دیگر مربوط به هم در تولید عسل استفاده میکنند.

رنگ عسل یک خاصیت قابل مشاهده عسل است و بیشتر تابع درجات مختلف جذب نور با طول موج های مختلف اجزای عسل است. عسل در رنگ های مختلف از بی رنگ تا قرمز رنگ، زرد، زرد کهربایی، قهوه ای با رنگ های جزیی قرمز تولید می شود.

بیشتر عسل ها زمانی که به آنها نور ماورا بنفش بتابانیم، نورهای قابل مشاهده با رنگ های مختلف منتشر می کنند که این خاصیت فلورسانس عسل است. در نتیجه رنگ و طعم عسل با توجه به گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده رابطه متقابلی باهم دارند و هر عسل با توجه به رنگ آن طعم مجزایی نیز دار

رنگ، طعم و حتی بوی عسل میتواند بسته به نوع و محل استخراج شهد، بسیار مختلف باشد. بعلاوه، آب و هوا نیز میتواند در نتایج نهایی تاثیر بگذارد. در واقع حتی اگر یک گل هر سال در یک زمان و در همان مکان دوباره شکوفه داده و شهد تولید کند، شهد آن ممکن است با دفعه قبل کمی متفاوت باشد.

وقتی زنبورها فقط از یک جا شهد جمع آوری کنند، به آن عسل تک گل (یا مونوفلورال) میگوییم، مثل عسل آویشن، عسل کتیرا، عسل مرکبات .

عسلی که شهد آن از مکان های مختلف و گل های مختلف تهیه شده باشد نیز عسل چند گیاه (یا پُلی فلورال) مینامیم. عسل چهل گیاه یا عسل کوهستان عسلی سبک و کم رنگ است که بسیار رایج میباشد.

بهترین رنگ عسل، چه رنگی است؟

در واقع چیزی به عنوان بهترین رنگ عسل وجود ندارد زیرا رنگ عسل میتواند روشن، تیره، یا بین این دو باشد. همانطور که قبلا مشخص کردیم هرچه عسل تیره تر باشد طعم آن شدید تر و قابل تشخیص تر خواهد بود اما نباید این طور فکر کنید که بهترین رنگ عسل، تیره است و عسل های تیره بر عسل های روشن برتری دارد.

عسل رنگ روشن، مثل عسل یونجه که قبلا به آن اشاره شد، برای شیرین کردن چای یا غلات صبحانه مناسب است درحالی که عسل تیره رنگی همچون عسل شوید برای بلغور جو و نان های مختلف بهتر است. کاربرد عسل تیره با شکر قهوه ای چندان متفاوت نیست.

رنگ مابین عسل تیره و روشن، کهربایی است، که میتواند از گل هایی چون گل گندم زرد، مریم گلی، یا گون بدست آید.

سلیقه افراد در انتخاب رنگ تیره یا روشن عسل نیز عموما به محل زندگی آنها بستگی دارد، مثلا مردم آمریکا عسل های کمرنگ تر و شفاف تر را ترجیح میدهند، درحالی که اروپایی ها بیشتر به طعم های شدیدتر و پیچیده تر عسل های تیره رنگ تمایل دارند.

 

لازم به ذکر است، با اینکه به طور کلی رنگ روشن تر به معنی طعم ملایم تر است، این اصل استثناهایی هم دارد. بعضی از انواع عسل های دارای طعم خاص و شدید، مثل عسل شکوفه درخت نمدار رنگ روشنی دارند. درحالیکه عسل خوش طعم و ملایمی چون عسل درخت لاله (گونه) میتواند خیلی هم تیره رنگ باشد.

توصیه ما این است که بدنبال بهترین رنگ عسل نباشید زیرا رنگ عسل نمیتواند تعیین کننده کیفیت آن باشد و با حرارت و یا با گذشت زمان در انبار، رنگ عسل میتواند از روشن به تیره تغییر کند.

عسل تیره یا روشن ؟

عسل تیره در عین حالی که طعم شدیدتر و غنی تری دارد، حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بیشتری هم میباشد. دانشمندان دانشگاه ایلینوی، گندم سیاه ایالت ایلینوی را با مریم گلی ایالت کالیفرنیا مقایسه کردند و متوجه شدند گندم سیاه بیست برابر بیشتر از مریم گلی آنتی اکسیدان دارد.

با این حال رنگ عسل با گذشت زمان و با در معرض حرارت قرار گرفتن نیز عوض می شود. عسلی که در دمای بالاتر نگهداری شود تیره تر میشود. عسلی که در انبار نگهداری میشود ممکن استکه شکرک زده عسل پس از مدتی اتفاق رخ دهد و  بعد میزان تیرگی آن به اندازه ی کریستال های شکرک بستگی خواهد داشت.

 

کریستال های شکرک ریزتر رنگ روشن تری دارند و به همین خاطر است که عسل خامه ای (عسلی که تمام آن حالت شکرک دارد) بیشتر ظاهری مات و رنگ روشن مایل به زرد کمرنگ یا سفید دارد.

رنگ عسل را چگونه اندازه میگیرند؟

رنگ عسل در مقیاسی به نام مقیاس Pfund درجه بندی می شود. یک درجه بندی رنگ Pfund یک ابزار شیشه ای کهربایی است که درجه بندی رنگی است که از روشن به تیره میرود. رنگ عسل را با ریختن آن در یک ظرف و مقایسه آن با درجه بندی Pfund میسنجند.

جایی که همخوانی رنگ عسل با مقیاس اندازه گیری میشود یکی از سرهای ابزار است. چنین اندازه گیری، برای عسل از ۰ تا ۱۴۰ میلی متر رنگ تعیین میکند.

روش دیگری برای تشخیص رنگ عسل، استفاده از دستگاه مقایسه بصری (مارک Lovibond) است. در این روش یک پرتو نور به عسل تابانده و رنگ آن با یک نمونه رنگی استاندارد مقایسه میشود.

آیا رنگ عسل روی کیفیت آن اثر میگذارد؟

با اینکه رنگ عسل جزو اصول سیستم USDA نیست، بسیاری از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان عسل به آن علاقه مند اند. عسل رنگ روشن معمولا دارای طعمی ملایم است، درحالیکه عسل سیاه رنگ معمولا طعم قوی تری دارد.

جدای از طعم، رنگ عسل هم میتواند میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن را تعیین کند. معمولا تراکم آنتی اکسیدان ها در عسل تیره بیشتر از عسل رنگ روشن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *