به گزارش نشریه پزشکی Lancet، پژوهشگران معتقدند مصرف بلند مدت و روزانه آسپرین می تواند تا حدودی خطر مرگ و میر ناشی از برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.
نتیجه تحقیقات دانشمندان در یک دوره بیست ساله نشان داد که آمار مرگ و میر بیمارانی که آسپرین مصرف می کردند در میان مبتلایان به سرطان پروستات و ریه، 80/0 بار و مبتلایان به سرطان دستگاه گوارش، همچون سرطان روده بزرگ 65/0 بار کمتر از گروه هایی بود که آسپرین مصرف نکرده بودند.پیتر راتول، محقق دانشگاه آکسفورد و همکاران وی با تحلیل نتایج مصرف آسپرین در ۲۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان دریافتند خطر مرگ و میر در این افراد تا بیست درصد کاهش می یابد.این پژوهشگران مصرف حداقل ۷۵ میلی گرم آسپرین در شرکت کنندگان را به مدت چهار سال مورد ارزیابی قرار دادند. بیشتر افراد شرکت کننده در این آزمایش تحقیقی مرد بودند.
در حالی که بعضی از کارشناسان معتقدند این تحلیل شواهد محکم تری در مورد نقش آسپرین در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان ارائه می دهد، اما برخی دیگر از پژوهشگران می گویند: توصیه های پزشکی به افراد سالم و به ویژه تحلیل تأثیر آسپرین بر زنان و بیماران مبتلا به سرطان سینه را ارائه نکرده است.پژوهشگران دانشگاه آکسفورد گفته اند که تحلیل و بررسی بیشتر در مورد نتایج این تحقیق، به ویژه در مورد گروه هایی که به آن ها توصیه می شود آسپرین مصرف کنند، به زمان بیشتری نیاز دارد.
با وجود برخی نتایج مثبت تأثیر آسپرین بر گروهی از بیماران سرطانی، اما برخی از کارشناسان پزشکی درباره عوارض جانبی و خطرات مصرف بی رویه این دارو هشدار داده اند.گرچه مدت های مدیدی است که آسپرین به بیماران مبتلا به نارسایی های قلب و عروق توصیه می شود اما خونریزی معده و روده از جمله عوارض جانبی آن هستند.دکتر اد یانگ، رئیس اطلاعات و شواهد پزشکی «مرکز تحقیقات سرطان» بریتانیا هشدار داده است افراد برای مصرف روزانه آسپرین باید با پزشک خود مشورت کنند و در نظر داشته باشند که مصرف آسپرین ضامنی برای پیشگیری و یا ریشه کنی بیماری سرطان نخواهد بود. وی تأکید کرده است عواملی همچون خودداری از مصرف دخانیات و تناسب اندام و وزن از جمله عوامل حیاتی و راهبردی برای پیشگیری از این بیماری قلمداد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *