خواص خار مریم

خواص خار مریم؛ 15 خاصیت دارویی دمنوش و عرق گیاه خار مریم

خار مریم که به نام های مارتیغال، خار انگلیسی، خار اسکاتلندی و خار مقدس هم شناخته می شود یکی از بهترین گیاهان دارویی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به سم زدایی کبد و کاهش التهاب بدن کمک کرده و برای بهبود هضم غذا مفید می باشد.

جالب است بدانید قرص لیورگل که برای درمان کبد چرب تجویز می شود از عصاره گیاه خار مریم تهیه می شود. در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید گیاه خار مریم و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص خار مریم
خواص خار مریم

خواص خار مریم برای پوست صورت

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیربالای آنتی اکسیدان های موجود در گیاه خار مریم به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت و رفع لکه های تیره پوستی کمک می کند.

2. ضد آفتاب طبیعی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که سیلیمارین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به التهاب پوست و آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

فواید دارویی و درمانی خار مریم در طب سنتی

عکس گل، برگ و دانه های گیاه خار مریم

3. سم زدایی و پاک سازی کبد

گیاه خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و سیلیمارین که دارد یکی از از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی کبد از سموم، الکل و آفت کش هاست.

در طب سنتی از خار مریم برای پیشگیری و درمان بیماری های کبد از جمله هپاتیت ویروسی حاد و مزمن، سیروز، یرقان یا زردی و اختلالات کیسه صفرا استفاده می شود.

4. سرطان

مقادیر بالای سیلیمارین موجود در خار مریم که در واقع نوعی آنتی اکسیدان است به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به تومور و سرطان را کاهش می دهد.

مطالعات محققان دانشگاه مینه سوتا در سال 2007 نشان داده که خار مریم به مهار رشد سلول های سرطانی پروستات، پوست و پستان کمک می کند.

5. کلسترول خون

سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

6. دیابت و قند خون

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها از جمله سیلیمارین موجود در خار مریم به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند؛ یک مطالعه در سال 2006 نشان می دهد که مصرف خار مریم به مدت 4 ماه، میزان قند خون ناشتا و سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

7. سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که کلسترول و مواد دیگر در صفرا زیاد شوند؛ گیاه خار مریم به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسه صفرا کمک می کند به همین دلیل گفته شده که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

8. سنگ کیسه صفرا

مقادیر بالای آنتی اکسیدان سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا کمک کرده و با پاک سازی و سم زدایی آن، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

9. لاغری و کاهش وزن

تحقیقات اولیه در سال 2016 نشان داده که سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود، اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.

بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که دمنوش خار مریم به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، اشتها را کاهش داده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

10. آلزایمر

مطالعه ای در سال 2015 نشان داده که سیلیمارین موجود در خار مریم به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو که یکی از علل ابتلا به زوال عقل و آلزایمر است، کمک می کند.

11. ضد التهاب طبیعی

دمنوش خار مریم دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز، نقرس، سردرد، میگرن و درد مفاصل را کاهش می دهد.

12. سلامت قلب

دم کرده خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد.

خواص خار مریم
خواص خار مریم

13. معده و دستگاه گوارش

در طب سنتی از دمنوش خار مریم برای درمان معده درد، کاهش نفخ شکم، درمان یبوست و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

طرز تهیه دمنوش خار مریم

فواید دارویی و طرز تهیه دمنوش خار مریم

مواد لازم برای تهیه چای خار مریم

برگ و دانه خار مریم – 1 قاشق چای خوری
آب جوش – 1 فنجان
عسل طبیعی – 1 قاشق چای خوری

روش درست کردن

برگ و دانه های خشک شده گیاه خار مریم را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

دمنوش شما آماده است، یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کرده و بنوشید.

میزان مصرف دمنوش خار مریم

توصیه می شود که روزانه حداکثر تا 2 فنجان چای خار مریم را استفاده کنید.

عوارض و مضرات خار مریم

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر گیاه خار مریم بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

آلرژی و حساسیت

خار مریم در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود.

خواص خار مریم
خواص خار مریم

هیپوگلیسمی

دمنوش خار مریم باعث کاهش قند خون می شود به همین دلیل استفاده ی آن توسط افراد مبتلا به دیابت که دارو مصرف می کنند می تواند باعث هیپوگلیسمی یا کاهش شدید قند خون شود.

تداخل دارویی و موارد منع مصرف

خار مریم ممکن است با برخی از داروها، از جمله دارو های ضد آلرژی، داروهای ضد اضطراب و رقیق کننده های خون تداخل دارویی داشته باشد.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در خار مریم با برخی داروهای شیمی درمانی تداخل ایجاد می کنند.

طبع خار مریم سرد است یا گرم؟

طبیعت گیاه خار مریم گرم می باشد. گیاه خار مریم سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سیلیمارین است.

خار مریم (به انگلیسی : Milk thistle و با نام علمی : Silybum marianum ) یک گیاه گلدار از تیره کاسنیان و بومی مدیترانه بوده که بیش از 2000 سال پیش رشد کرده است. این گیاه بین 30 تا 200 سانتمیتر رشد می کند، ساقه های آن پنبه ای، برگ های آن خار دار مخروطی یا مستطیل شکل و گل های آن به رنگ قرمز یا بنفش می باشند.

طرز استفاده از گیاه خار مریم

  1. امروزه از بذر و برگ های خار مریم برای تهیه قرص و کپسول های مکمل، پودر، تنتور، عرق و دمنوش استفاده می شود
  2. برگ های خار مریم را به عنوان جایگزین اسفناج و به صورت خام و پخته شده برای تهیه خورش و انواع سالاد سبزیجات به کار می برند
  3. ریشه گیاه خار مریم را به صورت خام و پخته شده استفاده می کنند
  4. دانه های خار مریم را به صورت خام برای تهیه انواع سالاد و ترشی به کار می برند

مقدار مصرف روزانه خار مریم

بهترین میزان مصرف گیاه خار مریم به فرم های مختلف بین 20 تا 300 میلی گرم در روز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *