زنجبیل به عنوان یک مکمل یا ماده تشکیل دهنده مواد غذایی و نوشیدنی ها می تواند از بدن در برابر چاقی و بیماری های مزمن محافظت نماید. این موضوع در تحقیقات اخیر توسط محققان مشخص شده است.

با اینکه متخصصان هنوز نمی توانند دوز خاصی را برای مقادیر پیشگیری توصیه نمایند اما آن ها بر این باورند که مصرف زیاد چنین ادویه هایی به دلایل مختلف یک انتخاب هوشمندانه است.

همچنین بخوانید: خواص زنجبیل

مطالعه اخیر که در مجله Annals of the New York Academy of Science منتشر شد یافته های بیش از ۶۰ مطالعه را مورد بررسی قرار داد. در این مطالعه کشت سلولی، آزمایش های انسانی و حیوانی وجود داشت. به طور کلی چنین مطالعاتی نشان می دهد زنجبیل و اجزای تشکیل دهنده آن اثر مفیدی بر روی چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سایر اختلالات مرتبط دارند.

نویسندگان این مطالعه تمرکز خود را بر روی جنبه های مختلف سندرم متابولیک که ترکیبی از سه یا چند فاکتور خطر برای دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی است قرار دادند. سندرم متابولیک یکی از مشکلات در حال رشد در میان افراد است که به شرایط ناگواری رسیده است.

این بیماری در حال حاضر یک چهارم از کل جمعیت جهان را درگیر خود ساخته است. تمایل زیادی برای بررسی استراتژی های موجود برای درمان و پیشگیری از سندرم متابولیک وجود دارد. از جمله این موارد می توان به گزینه های غیر دارویی اشاره کرد.

همچنین بخوانید: خواص و عوارض آب زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه های پرمصرف در جهان سابقه طولانی در طب سنتی دارد و می تواند بیماری های مختلفی را درمان کند. این موضوع به لطف مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان هایی است که در زنجبیل یافت می شود. درحقیقت، مکانیسم های متعددی پشت کارکرد این ادویه وجود دارد.

مطالعه موجود نشان می دهد این ادویه چگونه می تواند در سوختن چربی، هضم کربوهیدرات ها و ترشح انسولین مفید باشد. زنجبیل مانع از استرس اکسیداتیو می شود و می تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد. این ادویه قادر است کلسترول خون و فشار را پایین تر بیاورد. در این شرایط احتمال بروز بیماری آترواسکلروز که تجمع چربی خطرناک در شریان هاست کاهش پیدا می کند.

شواهد این مزایا در حیوانات و مطالعات انجام شده در آزمایشگاه بیشتر از انسان هاست. زمانی که موش ها از این ادویه استفاده می کنند می توانند وزن و التهاب سیستماتیک خود را کاهش دهند کلسترول خون خود را پایین تر بیاورند، قند را کاهش دهند  و از بدن خود در برابر اثرات مضر بیماری های کبد چرب محافظت نمایند.

تنها چند مورد از مطالعات انسانی اثر زنجبیل بر روی این شرایط را مورد بررسی قرار داده اند. شاید این موضوع به خاطر چالش هایی است که این ادویه و ترکیبات شیمیایی پیچیده آن بر روی انسان دارد. هنوز هم چنین مطالعاتی نشان می دهند مصرف زنجبیل می تواند سوخت کالری را بهبود ببخشد، حس گرسنگی را کمتر کند و با کاهش وزن در بزرگسالان چاق مرتبط باشد.

همچنین بخوانید: چای زنجبیل چه خواصی دارد؟

مصرف این ادویه ارتباط مثبتی با تغییر در سطح کلسترول، قند خون، فشار خون، پروتئین های التهای و سلامت کبد دارد.

مطالعات انجام شده در انسان ها زنجبیل را در فرمول های مختلفی مورد بررسی قرار داده است. این فرمول ها در برگیرنده کپسول، قرص و پودری است که در نوشیدنی ها حل می شود.

ماری پیر اونگ پروفسور طب تغذیه در دانشگاه کلمبیا بر این باور است که علم هنوز در مورد این فرمولاسیون ها مطمئن نیست و نمی داند چه دوزی برای افراد بهترین دوز خواهد بود.

این حوزه در ابتدا ارتباط ادویه های مختلف بر روی سلامت انسان ها را مورد ارزیابی قرار داده است اما تحقیقات بیشتری برای این کار نیاز خواهد بود.

این تحقیقات امیدوارکننده هستند. در حال حاضر افراد باید بدانند که زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است و می توانند آن را بدون آسیبی به رژیم غذایی شان اضافه نمایند.

همچنین بخوانید: مزایای شگفت انگیز روغن ریشه زنجبیل برای سلامتی

این ادویه علاوه بر مزایای متابولیکی که دارد می تواند حالت تهوع، دردها و گرفتگی های دوره قاعدگی و درد عضلانی را تسکین ببخشد.

استفاده از ادویه های مختلف همچون زنجبیل همیشه بهتر از اضافه کردن نمک زیاد به غذاهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *