دانستنیهای طب سنتی

 پیشینه طب سنی در ایران به 3 هزار سال قبل برمی گردد و اصول طبابت در طب سنتی بر چهار طبیعت مزاج انسان یا اخلاط اربعه بوده است که شامل صفرا، دم، بلغم و سوداست و نیز بر اساس گرمی و سردی مزاج و نوع مشخصات فرد، بیمار درمان می شده است.

وی اظهارکرد: طب سنتی برای پیشگیری از بیماری ها بر روش زندگی صحیص تأکید دارد و این اصل برای افراد لازم است تا تغذیه ای متناسب با مزاج و مشخصات خاص خود داشته باشند، در واقع هر فرد اگر طبیعات مزاج یا ارگانیسم بدنی اش را نسبت به غذاهای سرد و گرم تشخیص دهد و در مصرف آنها اعتدال را رعایت کند، دچار عوارض گوارشی نمی شود.

زند عباس آبادی ادامه داد: طب سنتی، بیماری ها را به 3 دسته بیماری های سوء مزاجی، سوء ترکیبی و بیماری های تفرق و اتصال تقسیم بندی می کند و افرادی که تغذیه ای متناسب با مزاج خود از لحاظ سردی و گرمی، خشکی و رطوبت ندارند در دسته بیماری های سوء مزاجی هستند.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: افرادی که با نقصی در بدن به دنیا می آیند در دسته بیماری های مربوط به سوء ترکیبی قرار می گیرند و افرادی که در عضوی از بدن دارای شکستگی یا بدجوش خوردن ناحیه و محدودیت در حرکت هستند، در طب سنتی در دسته بیماری های تفرق و اتصال قرار می گیرند.

وی در خصوص مزیت استفاده از گیاهان دارویی گفت: از آنجا که انسان جزیی از طبیعت است بطور مسلم برای هر بیماری نیز طبیعت گیاه مداوا کننده آن را عرضه کرده است، انسان هرچه به طبیعت نزدیک تر شود، سالم تر است و بیشتر عمر می کند، به همین دلیل بیماران هرچه به طبیعت روی بیاورند، سریعتر و مطمئن تر درمان می‌شوند.

زند عباس آبادی یادآورشد: در واقع انسان تنها با داروهای شیمیایی مداوا نمی شود، بلکه عوامل طبیعی نقش درمان کننده و پیشگیری را در برابر بیماری ها دارند و وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمت های بزرگ الهی است.

وی در رابطه با سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی، افزود: این سابقه به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است و انسان به حکم تجربه، علم و اندیشه و بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده است.

زمان خاصی برای برداشت محصول وجود دارد

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: هر گیاهی در طبیعت دارای روند رشد ویژه است و خواص گیاهان در فصول مختلف و حتی شب و روز متغیر است، به عنوان مثال برخی از گیاهان به هنگام صبح و بعضی موقع عصر و شب معطرند، بنابراین از نظر طب سنتی زمان خاصی برای برداشت محصول وجود دارد، حتی قسمت‌های مختلف گیاهان، دارای خواص و اثرات متفاوتی هستند.

زند عباس آبادی افزود: در بسیاری از موارد ماده موثره در برگ، شکوفه، ساقه، ریشه، بذر و میوه گیاهان نهفته است و بر اساس تجربه بعضی از گیاهان باید در ظروف سربسته و کیسه کتانی نگهداری شوند و کسانی که گیاهان دارویی را ذخیره سازی می کنند باید مرتبا از نمونه ها بازدید نمایند و از آفات و امراض آنها آگاه باشند.

تجویز اشتباه عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند

وی به همکاران خود و مراجعه کنندگان توصیه کرد: هر کسی قبل از ورود به هر حرفه ای باید ابتدا اطلاعات لازم در آن رشته را داشته باشد، به طور مثال در حوزه گیاهان دارویی نباید تجویز اشتباه داشته باشیم زیرا امکان تداخل دارویی و تشدید بیماری وجود دارد و حتی تجویز اشتباه ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد کند.

زند عباس آبادی تصریح کرد: در هر زمینه ای به متخصصین آن رشته که اطلاعات و تجربه کافی دارند، مراجعه کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *