روغن آرگان یک داروی گیاهی خوب است

روغن آرگان چند سال است که بسیار محبوب شده است و با کمال تعجب هنوز محبوبیت خود را از دست نداده است .این محبوبیت ممکن است به دلیل خواص بسیار زیاد آن باشد.

روغن آرگان یک داروی گیاهی خوب است و زمانی که با سایر اسانس ها و روغن های گیاهی ترکیب می شود ، اثر بخشی آن بسیار افزایش پیدا می کند.برای مثال ترکیب روغن آرگان با روغن نارگیل ، روغن اسطوخودوس ، اسانس گل رز ، روغن درخت چای و … می تواند بسیار مفید باشد.

در این مطلب به برخی از فواید و خواص روغن آرگان اشاره می کنم و برخی از ترکیب هایی که می توانید انجام دهید را نیز ذکر خواهم کرد. لطفا با این مطلب همراه باشید .

خواص روغن آرگان

مطمئنا در یک مطلب نمی توان تمام خواص این روغن گیاهی را مطرح کرد.در این مطلب بیشتر تلاش می کنم خواص این روغن گیاهی را در هنگام ترکیب با سایر گیاهان دارویی مطرح کنم .

1 – روغن آرگان یک مرطوب کننده خوب است

روغن آرگان نوعی مرطوب کننده خوب و طبیعی است که حتی می تواند به عمق پوست نیز نفوذ کند. همچنین یک انتخاب عالی برای افرادی است که پوست حساس دارند.

این روغن گیاهی می تواند بدون لطمه زدن به رطوبت پوست ، چربی مضر پوست را از بین ببرد.از این روغن می توانید به عنوان «روغن ماساژ » استفاده کنید.

برای دریافت نتیجه بهتر ، می توانید آن را با اسانس اسطوخودوس و یا عرق یاسمن ترکیب کنید. می توانید آن را با روغن مونگونو ، روغن فندق ، پودر ریشه ماکارو و یا روغن دانه کدو تنبل نیز ترکیب کنید.

روغن مونگونو چیست ؟

روغن مونگونو یا روغن مانکتی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است و می تواند روی پوست یک لایه محافظ ایجاد کرده و رطوبت پوست را حفظ کند.

این روغن می تواند چین و چروک پوست را کاهش داده و پوست را درخشان و زیبا کند.روغن مونگونو خواص آنتی اکسیدانی دارد و می تواند از اثرات مضر نور خورشید جلوگیری کند.

برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید است و می تواند روند درمان جای زخم جوش را تسریع کند.از ترکیب روغن آرگان و روغن مونگونو می توانید برای زیبایی پوست صورت استفاده کنید.

روغن فندق

روغن فندق می تواند تعادل بین چربی و رطوبت پوست را برقرار کرده و به افزایش کشسانی پوست کمک می کند.از پیری زودرس جلوگیری کرده و به پیشگیری از چین و چروک پوست کمک می کند.

می تواند گردش خون را در پوست افزایش داده و همچنین از اثرات بد نور خورشید بر روی پوست جلوگیری می کند.

روغن دانه کدو تنبل

روغن دانه کدو تنبل سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای زیبایی پوست است.روی و ویتامین C تولید کلاژن را تحریک کرده و به درمان جوش کمک می کند.

این روغن گیاهی سرشار از ویتامین E است که می تواند برای مبارزه با رادیکال های آزاد مفید بوده و از پیری زود رس جلوگیری کند .

2 – درمان جوش و آکنه با روغن آرگان

روغن آرگان دارای مقدار زیادی اسید لینولئیک است که باعث کاهش التهاب پوست ناشی از جوش ، عفونت و زخم ها می شود.می توانید این روغن را با چند قطره روغن درخت چای و یا اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده و استفاده کنید.

روغن دانه کنف نیز به خوبی با روغن آرگان ترکیب می شود و خواص آن را افزایش می دهد.اسانس رزماری نیز مناسب است .

روغن دانه های کنفی

این روغن گیاهی خواق فوق العاده ای برای زیبایی پوست دارد. اسید لینولئیک موجود در آن بسیار زیاد است و می تواند به تعادل رطوبت و چربی پوست کمک کرده و جریان خون را در پوست افزایش دهد .

این روغن برای درمان جوش و آکنه نیز بسیار مفید است و می تواند روند درمان زخم جای جوش را تسریع کند.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس اکثرا به صورت اسانس و عرق مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید از روغن این گیاه دارویی نیز استفاده کنید که تقریبا خواص یکسانی دارند.

اسطوخودوس برای درمان جوش و درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است .خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند برای رفع لکه های جای جوش مورد استفاده قرار گیرد.

خواص روغن آرگان
خواص روغن آرگان

اسانس رزماری

روغن و یا اسانس رزماری خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و به همین دلیل برای درمان جوش ، آکنه ، اگزما و درماتیت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

روغن درخت چای

یکی از معروف ترین خواص روغن درخت چای ، درمان جوش است .این روغن گیاهی نیز خواص ضد عفونی کنند ، آنتی اکسیدانی ، ضد قارچ و آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را کاهش دهد.

در مواردی از ترکیب روغن درخت چای و روغن آرگان برای کاهش علائم پسوریازیس می توان استفاده کرد.

پودر ریشه ماکارو

ریشه گیاه ماکا دارای آمینو اسیدهایی است که می تواند به تعادل هورمونی بدن کمک کند.در صورتی که این گیاه اصولی و به درستی مصرف شود معمولا هیچ عوارض جانبی ندارد.

از ترکیب پودر ریشه ماکارو و روغن آرگان می توانید برای درمان جوش های هورمونی استفاده کنید.

3 – از پیری زودرس و چین و چروک پوست جلوگیری می کند

روغن آرگان برای جلوگیری از پیری زودرس بسیار عالی عمل می کند. این روغن گیاهی داراری ویتامین های A و E است و می تواند برای ترمیم مشکلات پوستی بسیار مفید باشد.

می تواند حالت کشسانی پوست را بهبود بخشیده و چین و چروک پوست را کاهش دهد.برای دریافت نتایج بیشتر می توانید آن را با روغن ، اسانس و یا عرق گل رز و یا روغن نارگیل ترکیب کنید.

روغن نارگیل

این روغن پر فایده برای خواص پوستی و زیبایی آن بسیار معروف است .روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب ضروری ، ویتامین A و ویتامین E است و می تواند کلاژن پوست را تحریک کرده و چین و چروک آن را کاهش دهد.

بهترین روغن نارگیلی که می توانید استفاده کنید ، نوع خانگی آن است که در مطالب قبلی سایت طرز تهیه روغن نارگیل در خانه توضیح داده شده است و می توانید برای مطالعه آن ، از بخش جستجوی سایت استفاده کنید.

اسانس گل رز

اسانس و یا عرق گل رز می تواند برای درمان آکنه ، سوختگی ها و رفع چین و چروک ناشی از افزایش سن مورد استفاده قرار گیرد.عرق گل سرخ خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهابی دارد و می تواند رطوبت پوست را تنظیم کند.

4 – برای زیبایی و سلامت مو مفید است

از روغن آرگان می توانید برای سلامت و زیبایی موهای خود استفاده کنید.این روغن گیاهی ، رطوبت مو را تنظیم کرده و می تواند برای رفع خشکی و شکنندگی مو بسیار مفید باشد.

همچنین برای رفع خارش پوست سر و شوره سر نیز می توانید این روغن گیاهی را بر روی پوست سر ماساژ دهید . برای افزایش خواص روغن آرگان برای مو و پوست سر می توانید آن را با روغن یا اسانس بابونه ترکیب کنید.

5 – برای درمان آفتاب سوختگی مفید است

از روغن آرگان می توانید برای درمان آفتاب سوختگی و حتی سوختگی های ناشی از بخار نیز استفاده کنید.توجه داشته باشید که زخم سوختگی نباید باز یا عفونی باشد.

6 – درمان جای نیش حشرات

از روغن آرگان و به صورتی ترکیبی با سایر گیاهان دارویی می توانید برای درمان جای نیش حشرات استفاده کنید.برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید.

  •  30 میلی لیتر روغن آرگان را با 6 قطره اسانس گریپ فروت مخلوط کنید
  • کمی به آن اسانس اکالیپتوس اضافه کنید
  • 2 قطره اسانس زنجبیل اضافه کنید
  • ترکیب به دست آمده را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی جای نیش حشرات بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید.
  • توجه داشته باشید که جای نیش نباید زخم داشته باشد.

7 – استفاده از روغن آرگان برای درمان علائم اگزما

از این روغن گیاهی می توانید برای کاهش علائم اگزما و حتی درماتیت و پسوریازیس نیز استفاده کنید. ترکیب روغن آرگان با اسانس پوست پرتقال نیز می تواند بسیار مفید باشد.

روغن آرگان دارای کورتیکواستروئیدهایی است که می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد.از طرفی این داروی گیاهی ، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد حساسیت نیز دارد.

از این روغن گیاهی می توانید برای کاهش التهاب و قرمزی پوست ، خارش و خشکی پوست استفاده کنید.

8 – به عنوان لایه بردار پوست

از روغن آرگان در صورت ترکیب با سایر گیاهان دارویی می توانید به عنوان لایه بردار پوست استفاده کنید.

9 – روغن آرگان یک ضد آفتاب طبیعی است

روغن آرگان می تواند جلوی اثرات مخرب اشعه UV را گرفته و به بازسازی سلول های پوست کمک کند.همچنین دارای ویتامین های A و E است و می تواند برای درمان آفتاب سوختگی نیز مفید باشد.

برای این منظور می توانید روغن آرگان را با روغن کنجد ترکیب کنید.

ترکیب روغن آرگان روغن کنجد

روغن کنجد دارای ویتامین ها و مواد معدنی خوبی است .مانند : ویتامین E ، D و B . همچنین دارای «روی» است که می تواند تولید کلاژن را افزایش داده و به سلامت پوست کمک کند.

روغن کنجد دارای آنتی اکسیدانی به نام سسامول (Sesamol) است که می تواند از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

10 – از ترک های پوستی جلوگیری می کند

روغن آرگان می تواند از ترک های ناشی از کشیدگی پوست جلوگیری کند.کشیدگی پوست در زمان افزایش وزن و یا بارداری می تواند باعث ایجاد خط ها و ترک هایی بر روی پوست شود.

با استفاده از این روغن گیاهی می توانید خاصیت کشسانی پوست را افزایش داده و از این ترک های پوستی جلوگیری کنید.برای این منظور می توانید روغن آرگان را با روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی محل مورد نظر ماساژ داده و بعد از 15 دقیقه بشویید.

11 – برای درمان ترک نوک سینه مفید است

زنان در دوران شیردهی ممکن است دچار ترک نوک سینه و یا زخم شدن این بخش شوند.برای جلوگیری از این مورد می توانید روغن آرگان را با روغن نارگیل ترکیب کرده و زمانی که به کودک شیر نمی دهید بر روی محل بمالید و 15 دقیقه ماساژ داده و خوب بشویید.

در موقع شستشو از ماده شوینده بسیار ملایم استفاده کنید.از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید و نباید بیش از 14 روز پی در پی مصرف شود.

12 – برای درمان ترک پا مفید است

از روغن آرگان می توانید برای درمان و پیشگیری از ترک پا استفاده کنید.برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید.

یک تشت را پر از آب کنید و کمی روغن آرگان و چند قطره اسانس اسطوخودوس و کمی نمک دریا به آن اضافه کرده و پاهای خود را 5 الی 10 دقیقه در آن قرار دهید.

سپس پاهای خود را کاملا خشک کنید و با ترکیبی از روغن درخت چای ، روغن نارگیل و روغن آرگان ، پاهای خود را ماساژ دهید.توجه داشته باشید که محل ترک ، نباید دارای زخم باز باشد.

13 – از سفید شدن مو جلوگیری می کند

برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها می توانید روغن آرگان را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به عنوان ژل مو استفاده کنید.

14 – برای لطافت لب مفید است

می توانید روغن آرگان را با روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی لب های خود بمالید تا از ترک خوردن لب جلوگیری شود.

15 – همراه با شامپوی خود استفاده کنید

می توانید روغن آرگان را به شامپوی مو و شامپوی بدن خود ترکیب کرده و استفاده کنید.می توانید کمی هم گلاب به آن اضافه کنید.

16 – برای کاهش پف زیر چشم مفید است

با وجود اینکه کیسه های زیر چشم و پف کردن زیر چشم در بسیاری از موارد ارثی است ولی در صورتی که این مشکل به دلیل خستگی و سایر عوامل محیطی ایجاد شده باشد می توانید از روغن آرگان برای رفع آن استفاده کنید.

روغن آرگان حاوی ویتامین E ، آرژنین و سایر آنتی اکسیدان های مفید برای پوست است که می تواند پف ، کبودی و چین و چروک زیر چشم را کاهش دهد.

می توانید روغن آرگان را با روغن دانه چیا و یا روغن دانه انار مخلوط کنید.

روغن دانه چیا

روغن دانه چیا به هیدراسیون پوست کمک کرده و یکی از با ارزش ترین منابع اسید چرب امگا3 است.

روغن دانه انار

خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی دارد و سرشار از ویتامین C است و می تواند التهاب پوست را کاهش دهد.

نکته :

  •  قبل از استفاده دارویی از هر گیاهی باید با پزشک و متخصص طب سنتی مشورت کنید و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
  • قبل از استفاده دارویی از هر گیاهی باید مطمئن شوید که به ان گیاه حساسیت ندارید
  • ممکن است این روش ها در دوران بارداری و شیردهی مجاز نباشند.در این مورد با پزشک مشورت کنید
  • برخی از گیاهان دارویی می توانند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید ، قبل از استفاده از این روش ها با پزشک خود مشورت کنید
  • هیچ کدام از روش ها را نباید بیش از 14 روز استفاده کنید. بعد از 14 روز باید حداقل 7 روز استراحت کنید.
  • این روش ها نباید بر روی زخم باز استفاده شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *