برای سلامت پوست و درمان جوش مفید است

روغن میخک – خواص – عوارض جانبی – تداخل دارویی

از روغن میخک از زمان های بسیار قدیم برای اهداف پزشکی استفاده می شده و امروزه نیز با توجه به تحقیقات خوبی که در مورد فواید این روغن گیاهی انجام شده است ، استفاده از آن روز به روز بیشتر و گسترده تر می شود.

روغن میخک خواص و فواید بسیار زیادی دارد .از بهبود گردش خون گرفته تا کاهش التهاب عمومی بدن ، درمان جوش و محافظت از دندان ها و لثه .

یکی از شناخته شده ترین مصارف روغن میخک ، برای درمان دندان درد و کاهش التهاب لثه است .بوی خاصی که در مطب های دندانپزشکی استشمام می کنید ، همان بوی میخک است

خواص و فواید روغن میخک

روغن میخک علاوه بر اینکه خاصیت ضد التهابی و کاهش دهنده درد دارد ، می تواند به عنوان نوعی داروی گیاهی ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد. از این روغن قدرتمند در برخی از ضدعفونی کننده ها و محصولات تمیز کننده نیز استفاده می شود .

1 – برای سلامت پوست و درمان جوش مفید است

تحقیقات علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد روغن میخک می تواند برای از بین بردن سلولهای پلانکتونی و باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مورد استفاده قرار گیرد. (منبع : Effect of Clove)

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یکی از عوامل ایجاد کننده جوش و آکنه است .(منبع : acne pathogenesis) بنابراین استفاده از روغن میخک می تواند برای درمان جوش مفید باشد.

برای این منظور می توانید 3 قطره روغن میخک را با 2 قاشق چای خوری عسل اصل و طبیعی مخلوط کرده و بر روی جوش ها بمالید و بعد از 15 دقیقه ماساژ دادن ، مانند همیشه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

2 – برای از بین بردن عفونت مفید است

یکی از قدرتمند ترین داروهای گیاهی برای از بین بردن عفونت کاندیدا ، روغن میخک است .در برخی از مطالعات ، تاثیر روغن میخک در برابر تاثیر نیستاتین که برای درمان برفک دهان مورد استفاده قرار می گیرد ، مقایسه شده است .

در این مطالعه ادعا شده است که روغن میخک برای درمان عفونت مخمر دهان تقریبا مانند داروی نیستاتین موثر است در حالی که عوارض جانبی این دارو را ندارد.(منبع : Study of anticandidal activity)

همچنین روغن میخک برای ازبین بردن انگل های روده نیز می تواند موثر باشد.(منبع : oil of Syzygium aromaticum).توجه داشته باشید که مصرف خوراکی روغن میخک اگر به درستی انجام نشود می تواند عوارض جانبی بسیار شدید و گاهی خطرناک در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *