نواع سبک زندگی از نظر یک روانشناس

به دیدگاه آلفرد آدلر به عنوان یک روانشناس معروف و مطرح درباره انواع سبک زندگی می‌پردازیم. به گفته وی افراد برای حل کردن مشکلات ایجاد شده در شغل، روابط عاشقانه، تعامل با دیگران و ازدواج از یکی از سبک‌های مختلف زندگی استفاده می‌کنند. انواع سبک زندگی از نظر آلفرد آدلر عبارتند از سبک سودمند اجتماعی، سبک گیرنده، سبک اجتنابی و سبک حکمران یا سلطه‌گر.‌

افرادی که دارای سبک سودمند اجتماعی هستند، می‌توانند به خوبی با افراد دیگر همکاری کنند. آن‌ها با ایجاد یک چارچوب برای علاقه‌های اجتماعی خود قادرند با مشکلات و سختی‌های زندگی خود کنار بیایند. افرادی که سبک اجتنابی در زندگی دارند، هرگز برای حل مشکلات خود به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند و قدرت رویارویی با آن‌ها را ندارند. این افراد از مشکلات خود فرار می‌کنند و از شکست خوردن ترس زیادی دارند. افرادی که سبک اجتنابی را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند معمولا دچار اختلال شخصیتی هستند. در سبک گیرنده که شامل اکثر افراد جامعه است، افراد برای حل مشکلات خود به دیگران وابسته هستند‌ و توقع دارند دیگران همه چیز را به آن‌ها بدهند‌. افرادی که سبک حکمران یا سلطه‌گر را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند، افراد اجتماعی نیستند و به صورت مستقیم دیگران را مورد حمله قرار می‌دهند. خصوصیات اخلاقی این افراد شامل پرخاشگری، بزهکاری و استبداد می‌باشد.

بهترین سبک زندگی

چیزی با عنوان بهترین سبک زندگی نداریم. هر یک از سبک‌های زندگی که معرفی شد می‌توانند به نوبه خود بهترین سبک باشند. انسان باید به خوبی زندگی کند و از تمام لحظات زندگی خود لذت کافی ببرد. همه مراحل زندگی سختی‌های خاص خودش را دارد. اما این فراز و فرودها نباید مانع از لذت بردن افراد از زندگی شود. انسان باید از داشته‌های خود لذت ببرد.

به سلامت روانی و سلامت جسمانی خود اهمیت ویژه‌ای قائل شود. با انجام ورزش تناسب اندام و سللامت جسمانی حفظ می‌شود و با مطالعه کتاب‌های خوب، خواب کافی و داشتن هدف سلامت روانی تأمین می‌شود. برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود در زندگی دست از تلاش و سخت‌کوشی برندارید. به انتقادهای دیگران اهمیت ندهید. به کسانی که به کمک شما احتیاج دارند، در کمک کردن پیشقدم شوید. به بهداشت محیط زندگی و بهداشت فردی توجه داشته باشید. با رعایت بهداشت می‌توان از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *