پنیرک

پنیرک؛ گیاهی برای درمان التهاب مجاری ادراری

محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی ایرانی اظهار کرد: گیاه پنیرک در طب سنتی ایران خبازی نامیده می‌شود که دارای مزاج سرد و‌تر است و در اکثر مناطق رویش دارد. برگ، گل، بذر و ریشه آن دارای خواص دارویی بوده است، اما گل و برگ آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: گیاه پنیرک دارای موسیلاژ یا لعاب است و بذر آن بیشتر خاصیت لعابی دارد. این گیاه دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فلاونوئید‌ها و فنول است.

او در خصوص خواص این گیاه گفت: این گیاه نه تنها در درمان التهاب مجاری ادراری و عفونت‌های زنان بلکه به صورت خوراکی و موضعی کاربرد دارد همچنین پنیرک برای بیماران تنفسی، سوزش حلق و گلو همچنین سرفه‌های خشک و سوزش ادرار و خشونت و خشکی حلق و ریه و سینه مفید است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: حدود یک قاشق مرباخوری از گل آن را در یک فنجان آب ریخته و از لعاب آن استفاده شود؛ گرچه لعاب بذر آن برای التهاب قوی‌تر است، اما به صورت دم کرده می‌توان از اثرات درمانی آن سود برد؛ لعاب برگ آن برای تسکین درد و التهاب ناشی از گزش حشرات خصوصا زنبور به طور موضعی روی ناحیه گزش استفاده می‌شود.

حاجی حیدری گفت: دم کرده بذر آن باعث پاکسازی بدن و دستگاه گوارش از خلط لزج و غلیظ بلغم می‌شود. جویدن برگ یا گل پنیرک باعث پاکسازی سینه و دستگاه تنفسی می‌شود و برای افرادی که دچار عفونت‌های تنفسی و ریوی ناشی از بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفس مانند آنفلوآنزا و کرونا هستند، مفید محسوب می‌شود.