شبدر قرمز چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

شبدر قرمز از گیاهان گل دار وحشی متعلق به خانواد نخود و لوبیا است که به خصوص در طب سنتی طرفداران زیادی دارد و از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

برخی خواص شبدر قرمز که در طب سنتی برخی نقاط جهان به آن ها اشاره شده شامل کاهش علائم یائسگی، آسم، سرفه، آرتریت و پوکی استخوان، سرطان، بیماری های قلبی و اختلالات پوستی می باشد.

خواص و فواید زرد چوبه
خواص و فواید زرد چوبه

برای آشنایی با شبدر قرمز و خواص و مضرات آن در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

شبدر قرمز چیست؟

شبدر قرمز یک گیاه علفی با گل هایی به رنگ صورتی تیره است که از سرزمین های اروپایی، آسیایی و شمال آفریقا سرچشمه گرفته و امروزه در سراسر آمریکای جنوبی به عنوان محصول علوفه ای برای بهبود کیفیت خاک استفاده می شود.

گل شبدر قرمز به عنوان چاشنی خوراکی یا عصاره قابل استفاده است و می توان از آن روغن ضروری استخراج کرد، همچنین به عنوان داروی سنتی برای درمان بسیاری از بیماری مصرف می شود اگرچه نزد پزشکان کاربرد درمانی ندارد.

خواص نخود از دیدگاه طب سنتی
خواص نخود از دیدگاه طب سنتی

خواص و فواید شبدر قرمز

1. سلامت استخوان

کسانی که از پوکی استخوان رنج می برند دچار کاهش چگالی معدنی استخوانی شده و استخوان های آن ها ضعیف می شود، این مسئله به خصوص در میان خانم های یائسه بیشتر دیده می شود زیر کاهش هورمون های زنانه مانند استروژن می توان باعث افزایش باز جذب استخوانی و کاهش تراکم استخوان ها شود.

شبدر قرمز حاوی ایزوفلاون ها می باشد که نوعی ترکیب فیتو استروژنی هستند و می توانند تا حد بسیار کمی استروژن را شبیه سازی کنند، گفته شده مصرف ایزوفلاون ها می تواند در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و بهبود تراکم استخوانی موثر باشد.

2. کاهش علائم یائسگی

سطح بالای ایزوفلاون های موجود در شبدر قرمز به دلیل احتمال شبیه سازی استروژن در بدن ممکن است به کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی و تعریق شبانه کمک کند و برای کاهش اضطراب، افسردگی و خشکی واژن که از مشکلات آزار دهنده دوران یائسگی می باشد مفید باشد.

3. سلامت پوست و مو

از عصاره شبدر قرمز در طب سنتی برای سلامت پوست و مو استفاده می شود و بسیاری معتقدند می تواند در بافت موها، پوست، ظاهر و کیفیت آن ها اثر خوبی داشته باشد.

4. سلامت قلب

به نظر می رسد شبدر قرمز برای کاهش کلسترول بد خون و بهبود سطح کلسترول خوب در زنان یائسه مفید بوده و حفظ سلامت قلب آن ها کمک می کند.

5. سایر فواید

برخی طرفداران شبدر قرمز معتقدند شبدر قرمز می تواند اثر خوبی در کاهش وزن، سرطان، آسم، سررفه، آرتریت و غیره داشته باشد.

عوارض جانبی شبدر قرمز

مصرف شبدر قرمز به طور کلی ایمن شناخته شده و معمولا خطری برای سلامتی ندارد اما در برخی افراد ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، از جمله:

  • اگرچه کمتر پیش می آید اما مصرف شبدر قرمز ممکن است با عوارضی همچون لکه بینی واژینال، طولانی شدن قاعدگی، سوزش پوست، حالت تهوع و سردرد همراه باشد، همچنین چند مورد عوارض جانبی نادر اما خطرناک گزارش شده است.
  • گفته شده برخی افرادی که از مکمل حاوی شبدر قرمز برای درمان گر گرفتگی استفاده کرده اند دچار خونریزی زیر عنکبویته – نوعی سکته مغزی – شده اند اگرچه این مسئله ممکن است از عوارض سایر ترکیبات موجود در مکمل بوده باشد.
  • در برخی موارد دیده شده افراد بعد از مصرف شبدر قرمز دچار دل درد شدید و استفراغ ایجاد شده اند.
  • بعضی از پزشکان معتقد هستند این ماده می تواند با داروی متوترکسات که برای بیماری پسوریازیس تجویز می شود تداخل داشته باشد.
  • به دلیل خاصیت استروژنی شبدر قرمز، کسانی که به بیماری های هورمونی مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان یا آندومتریوز مبتلا هستند باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.
  • درباره خطرات احتمالی شبدر قرمز برای خانم های باردار، مادران شیرده و کودکان اطلاعاتی در دسترس نیست، توصیه می شود این افراد از مصرف آن اجتناب کنند.
  • شبدر قرمز می تواند باعث کندی لخته شدن خون شود و مصرف آن برای کسانی که به اختلالات خونریزی مبتلا هستند توصیه نمی شود، اگر عمل جراحی در پیش دارید درباره داروهای گیاهی که مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید.
  • شبدر قرمز ممکن است با داروهای ضد بارداری خوراکی، متوترکسات، داروهای هورمون درمانی جایگزین، تاموکسیفن، رقیق کننده های خون مانند آسپرین یا پلاوکیس تداخل داشته باشند.
  • در صورت مصرف داروهای خاص قبل از خوردن شبدر قرمز با پزشک خود مشورت کنید.

دوز و نحوه مصرف شبدر قرمز

شبدر قرمز معمولا به صورت مکمل، عصاره یا دمنوش به دست آمده از گل های خشک گیاه مصرف می شود.

اکثر مکمل های شبدر قرمز در دوزهای 40 تا 50 میلی گرم عرضه می شوند و لازم است قبل از مصرف حتما به دستورالعمل درج شده روی بسته مکمل دقت شود.

برای تهیه چای 4 گرم گل خشک شده (یا چای کیسه ای) شبدر قرمز را به یک فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش اضافه کرده و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و دم بکشد.

با توجه به عوارض جانبی احتمالی توصیه می شود مصرف روزانه خود را بین 1 تا 3 فنجان (240 تا 720 میلی لیتر) محدود کرده و از مصرف 5 فنجان یا بیشتر در طول روز اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *