درمان‌های خانگی مرتبط با بیماری آکنه روزاسه

روزاسه نوعی مشکل پوستی است که با قرمزی پوست صورت به خصوص گونه و بینی بروز می‌یابد. این مشکل، به ویژه پوست ‌های سفید و رنگ روشن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود. در موارد شدید یا در صورت تحریک روزاسه، علائمی مثل قرمزی به پیشانی، پشت، سینه، گوش‌ها و حتی پلک‌ها گسترش می‌یابد. خوشبختانه، روش‌های طبیعی زیادی برای درمان بیماری روزاسه وجود دارد که تعدادی از آنها را معمولا به عنوان روش‌های درمان خانگی می‌شناسیم.

روزاسه و درمان خانگی

در این مقاله شما را با برخی درمان‌های طبیعی و خانگی روزاسه که موجب برطرف شدن یا کاهش شدت این بیماری می‌شوند، آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش‌های طبیعی برای درمان روزاسه

گرچه روزاسه نسبتا خوش خیم است اما ممکن است برخی تغییرات پوستی، وضعیت زمینه‌ای اساسی و جدی‌تری را نشان دهند که نیاز به درمان‌ پزشکی دارند. به همین دلیل در صورت بروز تغییرات پوستی حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر روزاسه شدید و گسترده نباشد یا دلایل زمینه‌ای اساسی و جدی نداشته باشد، قبل از اینکه به دنبال داروهای تجویزی باشید گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که ممکن است بخواهید برخی از آنها را امتحان کنید.

روغن تراپی و درمان روزاسه

آلوئه ورا

ماده ژل مانندی که از قسمت داخلی برگ گیاه آلوئه ورا گرفته می‌شود، نرم کننده و مرطوب کننده است و می‌تواند درمان موضعی موثری برای روزاسه باشد.
بسیاری از مرطوب کننده‌ها حاوی آلوئه ورا هستند.

شما می‌توانید طبق دستورالعمل موجود در بسته حاوی محصول، از آنها استفاده کنید. یا اینکه می‌توانید یک برگ از گیاه آلوئه ورا جدا کرده و ژل داخل آن را مستقیما روی پوست بمالید. ممکن است شما به آلوئه ورا حساسیت یا آلرژی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده، روی یک ناحیه کوچک از پوست آن را امتحان کنید.( به روش پچ تست)

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم به عنوان مکمل، عصاره یا غذا موجود است. ریشه این گیاه به صورت خوراکی تجویز می‌شود که موجب پاکسازی کبد و شفاف کردن پوست از ضایعاتی از جمله آکنه (جوش) می‌شود. عصاره گیاه بابا آدم می‌تواند درمان موثری برای روزاسه باشد.

گیاه بابونه

گیاه بابونه هم مثل آلوئه ورا، یکی از محصولات مرطوب کننده پوست است که اغلب به صورت موضعی در درمان گیاهی التهاب پوست استفاده می‌شود. مطالعات فراوانی این موضوع را در درمان موفق با بابونه تایید می‌کنند. محصولات مرطوب کننده حاوی بابونه را بخرید و مطابق دستورالعمل روی برچسب، استفاده کنید.

روغن اسانس بابونه را نیز می‌توان بصورت رقیق شده استفاده کرد. همچنین می‌توانید چای بابونه سرد را برای شتسشو و کمپرس پوست به کار ببرید.

روغن نارگیل

مرطوب کننده‌های حاوی روغن نارگیل برای همه انواع التهابات پوستی از جمله روزاسه محبوب و کاربردی هستند. اخیرا مطالعه یا تحقیقی مشاهده نشده است که نشان دهنده تاثیر روغن نارگیل در درمان روزاسه باشد ولی به عنوان ضد التهاب، آنتی اکسیدان و مرطوب کننده لافارر می‌تواند مفید و موثر باشد.

مقدار خیلی کمی از روغن نارگیل با کیفیت بالا را می‌توان برای پوست استفاده کرد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان روغن حامل (روغن حامل در ترکیب با روغن گیاهی برای رقیق کردن و تغییر میزان جذب آن به کار می‌رود) برای رقیق کردن روغن‌های اسانس مناسب استفاده کنید.

گیاه کامفری(هماور)

گیاه کامفری حاوی ترکیبی به نام “آلانتوئین” است که موجب کاهش و تسکین واکنش‌های پوستی می‌شود.
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ روی محصولی حاوی آلانتوئین انجام شد، بهتر شدن علائم بدون عوارض جانبی، کاهش قرمزی و بهبود ظاهر پوست را نشان داد.
محصولاتی مثل کرم‌ها، لوسیون‌ها، مرهم‌ها و پمادهای مسکن حاوی کامفری یا آلانتوئین طبیعی را بخرید و طبق دستورالعمل موجود در محصول استفاده کنید.

بابونه گاوی

بابونه گاوی گیاهی است که در درمان خانگی روزاسه کاربرد دارد. دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و در مقابل اشعهUV نور خورشید از پوست محافظت می‌کند، به همین دلیل مانند یک ضد آفتاب ملایم است. گاهی اشعه UV نور خورشید موجب بدتر شدن روزاسه می‌شود.  می‌توانید از محصولات موضعی حاوی بابونه گاوی برای درمان روزاسه استفاده کنید. دقت کنید این محصولات فاقد ماده “پارتنولید” باشند چون موجب افزایش حساسیت پوستی می‌شود.

چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان(آنتی اکسیدان‌ها برای التهابات پوستی مفید هستند) می‌باشد که به صورت چای و مکمل گیاهی در دسترس است. تحقیقات نشان می‌دهد در درمان روزاسه رایج و موثر است و در محصولات و کرم‌های درمان روزاسه استفاده می‌شود. می‌توانید محصولات موضعی حاوی چای سبز را برای درمان روزاسه به کار ببرید.

چای سبز خنک را می‌توانید به عنوان کمپرس استفاده کنید و نیز آن را به خاطر خواص فراوانی که دارد بنوشید.

روغن اسانس لاوندر یا اسطوخودوس

اسانس های روغنی متفاوتی به صورت موضعی برای بهبود روزاسه استفاده می‌شوند. از بین همه این روغن‌ها، روغن لاوندر یا اسطوخودوس به راحتی قابل دستیابی است و به خوبی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است. می‌توانید آن را با روغن حامل رقیق کنید و برای پوست به کار ببرید یا چند قطره از آن را در کرم مرطوب کننده خود بریزید. در هر اونس(حدودا ۳۰ میلی لیتر) از محصول خود ۵ قطره از روغن را اضافه کنید.

نیاسین‌آمید

نیاسین‌آمید یک نوع ویتامین B موجود در غذا است که نباید آن را با نیاسین یا ویتامین B3 اشتباه گرفت. در کرم‌ها و لوسیون‌ها برای مصرف موضعی پوستی به کار می‌رود. نیاسین‌آمید به ویژه برای پیشگیری و تسکین قرمزی، گرگرفتگی و برافروختگی پوست در روزاسه کاربرد دارد. کرم‌های حاوی نیاسین‌آمید را از شرکتهای معتبر خریداری و مطابق دستورالعمل استفاده کنید.

جودوسر

جودوسر مدتهاست که برای درمان خانگی روزاسه استفاده می‌شود. جودوسر به تقویت پوست، کاهش از دست دادن آب پوست (که به بدتر شدن وضعیت کمک می‌کند) و کم شدن خارش کمک می‌کند.

جودوسردر برخی محصولات پوستی مثل ماسک صورت به عنوان یک گزینه عالی به کار می‌رود. می‌توانید چند قاشق غذاخوری جودوسر را با آب مخلوط و مستقیما روی پوست بگذارید.

عسل خام

برخی انواع عسل به خصوص عسل خام برای تسکین روزاسه موثر است. در حالی که خشکی پوست موجب بدتر شدن روزاسه می‌شود، عسل به برگرداندن رطوبت پوست کمک می‌کند. سال ۲۰۱۵ طی مجموعه‌ای از مطالعات و تحقیقات، نوعی عسل به نام کانوکا معرفی شد که در درمان روزاسه موثر بود.
عسل خام با کیفیت مثل عسل کانوکا یا مانوکا بخرید و مقدار کمی از آن را مستقیما روی پوست بمالید.

روغن اسانس درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد التهابی برای انواع مشکلات پوستی مفید است و نیز موجب بر طرف شدن خارش می‌شود. مطالعات زیادی در خصوص موثر بودن روغن درخت چای به طور اختصاصی در درمان روزاسه انجام نشده است ولی شواهدی مبنی بر تاثیر آن روی مشکلات پوستی وجود دارد. می‌توانید آن را با روغن حامل رقیق و مستقیما روی پوست خود استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه گیاه مشهوری است که خاصیت ضد التهابی دارد و ممکن است برای علائم دردناک و ملتهب روزاسه توصیه شود. این گیاه را می‌توان در غذاها استفاده کرد و از فواید آن بهره‌مند شد. برخی کرم‌ها و لوسیون‌ها حاوی زردچوبه هستند. می‌توانید روغن اسانس زردچوبه را با یک روغن حامل رقیق و استفاده کنید یا پودر زردچوبه را با آب مخلوط و به صورت ضماد روی پوست قرار دهید.

تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری یا درمان روزاسه

تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری یا درمان روزاسه

علاوه بر درمان‌های خانگی، با تغییر سبک زندگی می‌توانید روزاسه را کنترل و مانع تحریک شدید آن شوید.

  • به صورت روزانه استرس و اضطراب خود را کنترل و مدیریت کنید زیرا باعث بدتر شدن روزاسه می‌شود.
  • رژیم غذایی معینی را دنبال و غذاهای حساسیت زا و تحریک کننده را حذف کنید.
  • خوراکی‌های ضد التهاب مثل کلم پیچ، زنجبیل و آووکادو مصرف کنید زیرا سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌های گروه B مثل نیاسین‌آمید هستند.
  • به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از تشدید روزاسه زیر نور خورشید و اشعه UV به خصوص وقتی بیرون می‌روید، پیشگیری کنید.
  • از داروهای به خصوصی مثل استروئیدهای موضعی، گشاد کننده‌های عروق و مسدود کننده – بتا خودداری کنید چون موجب بدتر شدن روزاسه، تشدید قرمزی یا گرگرفتگی می‌شوند.
  • قبل از متوقف کردن تجویزهای دارویی یا استفاده از داروهای جایگزین حتما با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی تاثیر گذار نیستند ؟

اگر درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی موثر نباشند گزینه‌های پزشکی را جایگزین کنید.

اگر مشکل رزاسه در شما تشدید و دردناک شده است با پزشک خود مشورت کنید و تجویزهای بدون نسخه یا با نسخه بگیرید.

  • آزلائیک اسید
  • نزوئیل پروکساید
  • مهار کننده‌های کالسینورین
  • کلیندامایسین
  • مترونیدازول
  • پرمترین
  • رتینوئید
  • سدیم سولفاستامید-سولفور

حرف آخر

اگر مشکل روزاسه در شما تشدید شد، می‌توانید به راحتی و از طریق درمان‌های ساده و مقرون به صرفه آن را بر طرف کنید. ممکن است برخی از این روش‌ها به قدر کافی موثر باشند و مانع مصرف داروهای پزشکی شود.

انجمن غذا و داروی آمریکا یا FDA نظارتی بر کیفیت و خلوص روغن‌های اسانسی ندارد، به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از این روغن‌ها با پزشک خود مشورت کنید یا از برندهای با کیفیت و معتبر خرید کنید.

قبل از مصرف روغن روی پوست صورت خود، حتما مقدار کمی( دایره‌ای به قطر حدودا ۱۷ میلی متر) از آن را روی پوست بازو بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید اگر آلرژی یا واکنشی دیده نشد، می‌توانید آن را استفاده کنید.

اگر روزاسه دردناک است یا در زندگی روزانه شما تاثیر می‌گذارد حتما با پزشک صحبت کنید یا از یک داروساز درباره داروها یا روش‌های درمانی سوال کنید.
شما چه تجربه‌ای از روزاسه دارید؟ کدام راهکارها در پیشگیری یا رفع این مشکل به شما کمک کرده‌اند؟ تجربیات‌تان را در این زمینه با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *