برنامه ورزشی منظم

بی‌تحرکی مطلق و فعالیت بیش از اندازه از عوامل مهم زمینه‌ساز برای بروز اختلالات اضطرابی و افسردگی هستند. حکمای طب سنتی ایران معتقدند که تحرک و استراحت متعادل، مواد زائد بدن را از بین برده و غذای خورده شده را به مواد مناسب و نشاط‌آور برای بدن تبدیل می‌کند.

از دیدگاه طب سنتی، ورزش معتدل ورزشی است که رنگ چهره را مایل به سرخی کرده و فرد شروع به نفس نفس زدن و عرق کردن کند. با افزایش میزان تنفس و تعریق نیز باید ورزش را به تدریج قطع کرد.

بهترین زمان برای ورزش کردن، در فصل بهار نزدیک ظهر، در تابستان صبح زود و در پاییز و زمستان نزدیک غروب است. فاصله ورزش کردن با غذا خوردن باید تنظیم شود. ورزش کردن در حالت گرسنگی و نیز بلافاصله بعد از خوردن غذا، صحیح نیست. زمان ورزش باید حدود ۲ ساعت بعد از صرف غذا باشد.

ساعات مناسب خواب و بیداری


تنظیم زمان خواب و بیداری و بهبود کیفیت خواب، یکی از عوامل بازدارنده از بروز اضطراب و افسردگی است. خوابیدن هنگام پر بودن معده باعث اختلال هضم، ایجاد نفخ و دیدن خواب‌های ترسناک می‌شود.

گرسنه خوابیدن هم باعث می‌شود تا رطوبت بدن بیش از حد تحلیل رفته که خود منجر به لاغری و ضعف بدن می‌شود.

خواب در روز، مناسب نیست چون باعث تغییر رنگ چهره و عدم دفع مواد زائد از بدن می‌شود. به خصوص خواب نزدیک غروب آفتاب بسیار کسالت‌آور بوده و در کتب طب سنتی از آن به عنوان خواب هلاکت یاد می‌شود. بنابراین اگر عادت به خواب در روز دارید بهتر است آن را به تدریج ترک کنید.

هنگام خواب در هر فصلی که باشد بهتر است روی بدن پوشانده شود. زیرا در این حالت، حرارت در بدن به سمت داخل رفته، ظاهر بدن سرد شده و با اندک نسیمی تحت تأثیر قرار گرفته و ممکن است زمینه‌ساز بیماری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − نه =